Een superset is het snel afwisselen van 2 verschillende oefeningen. Er vindt vaak geen rust plaats tussen de supersets. Ook is het gebruikelijk om 2 verschillende spiergroepen in een superset te doen bijvoorbeeld: biceps + triceps of borst en rug. Dit is geen must, je kunt ook een superset maken met dezelfde spiergroep. Je kunt bijvoorbeeld een push up doen met een dumbbell press voor de borst. Rust wordt meestal genomen als je een superset hebt afgerond.

Waarom supersets?

Supersets zijn uitermate geschikt om de eerder genoemde ‘plateaus’ te doorbreken en kunnen daarnaast je fitnessmotivatie ten goede komen. Zodra je jezelf keer op keer moet forceren om dezelfde training te doen is de kans groot dat het steeds lastiger wordt jezelf te motiveren om naar de sportschool te gaan. Door regelmatig te variëren in je trainingsschema houd je het leuk en spannend voor jezelf. Zodra je bij elke training het maximale van je lichaam vraagt zul je merken dat dit je progressie sterk ten goede komt. Het doen van supersets geeft ook een flinke boost aan het ‘mannelijke’ anabole hormoon testosteron. Dit is belangrijk omdat testosteron een cruciale rol speelt bij het opbouwen van spiermassa  Een ander voordeel van supersets is dat je niet lang in de sportschool hoeft te zijn omdat je tussen de sets door geen rust neemt.

Doe je 3 oefeningen of meer achter elkaar wordt dit een gaint set genoemd. Het idee is hetzelfde alleen doe je het met meer oefeningen. Voorbeeld: Bicep Curl > Tricep Pushdown > Lateral Raise > Rust > Herhaal.

Meer weten over hoe jij super sets in je training kan toepassen? Neem contact op voor een gratis proefles personal training!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.