Een goed nachtrust is erg belangrijk. In deze blog gaan we doornemen hoe jij een goede nachtrust kunt krijgen en je beter kunt voelen.

Wat gebeurt er tijdens je slaap

Tijdens je slaap herstelt je lichaam. Je spieren maar ook je hersenen. Door alle prikkels die gedurende de dag binnenkomen is dit ook hoog nodig. Ook worden emoties verwerkt van de dag. Je slaap heeft de volgende 4 fases:

  1. Sluimerfase +/- 5 min
  2. Lichte slaap +/- 30 min
  3. Diepe slaap +/- 20 min
  4. Droom slaap +/- 15 mim (REM-slaap)

Deze fases doorloop je een aantal keer per nacht.

Sluimerfase

Dit is de fase waar de overgang plaats vindt tussen waken en slapen. Veel mensen zeggen ook wel “ik ben aan het vechten met mijn ogen” dit wil dus zeggen dat ze in de sluimer fase zitten. De hersenactiviteit wordt lager en uiteindelijk zul je in slaap vallen.

Lichte slaap

In deze fase slaap je al. Je wordt niet meer wakker van elke geluid. Maar als je toch wakker wordt, zul je het gevoel hebben dat je niet goed geslapen hebt.

Diepe slaap

Dit is de fase waar je het meest slaapt. Je gaat van de lichte slaap naar de diepe slaap. Je ademhaling wordt regelmatig, je hartritme daalt en je lijf komt helemaal te ontspannen. Van deze fase zul je goed uitrusten.

Droom slaap (REM-slaap)

Tijdens deze fase bewegen je ogen heel snel heen en weer terwijl ze gesloten zijn. Dit is de fase waarin je zult dromen en die dromen kun je je dan herinneren. In deze fase worden ook emoties verwerkt.

Wat zijn de gevolgen van een slechte nachtrust?

Een slechte nachtrust, ook wel slaaptekort genoemd kan veel nadelige gevolgen hebben op lichaam en geest. Laten we even een opsomming maken van de gevolgen van een slaaptekort:

  • Je concentratie wordt minder
  • Je wordt vergeetachtig
  • Angstgevoelens kunnen erger worden
  • Je gevoel ven eenzaamheid versterkt
  • Je voelt je minder gelukkig
  • Je wordt zwaarder
  • Je hebt meer kans op ongelukken door je vermoeidheid

Dit zijn nog maar een paar gevolgen van een slaaptekort. Lees hieronder hoe je goed in slaap kunt komen.

Hoe kom je goed in slaap

Goed in slaap komen gaat niet lukken door nog een serie te kijken of op social media te kijken. Je hersenactiviteit is dan nog zo hoog door de prikkels die binnenkomen en kan zo niet tot rust komen. Hierdoor zul je ook moeilijker in slaap komen en minder goed slapen. Een boek lezen voor je gaat slapen werkt wel goed. Net als vlak voor je gaat slapen mediteren en ontspanningsoefeningen doen. Je zult dan beter slapen en uitgerust wakker worden.

Een goede slaap is dus ontzettend belangrijk voor lichaam en geest. Ik hoop je met deze informatie meer bewust te maken. Dit soort zaken worden ook meegenomen in de begeleiding bij de programma’s van Face-Off Sport en Coaching. Heb jij hulp nodig hoe je een gezonder en beter leven leidt? Klik op de knop hieronder voor meer info over de programma’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site maakt gebruik van cookies om u een betere website ervaring te bieden. Door op deze website te surfen, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.