Wat is stress?

Stress is hetzelfde als spanning of druk. Het is niet perse ongezond voor je lichaam. Sterker nog, je hebt stress in bepaalde mate nodig om goed te functioneren. Die gezonde stress voel je als je iets spannends gaat doen zoals een sollicitatiegesprek of een optreden. 

Stress zorgt er in dat geval voor dat je geconcentreerd kunt werken en alert kunt reageren. Stress brengt je lichaam in een staat van paraatheid. Er komt een hormoon vrij genaamd adrenaline, ook wel het vlucht-of vechthormoon genoemd. Dit heeft dan de volgende gevolgen:

– je bloeddruk gaat omhoog

– er stroomt zuurstofrijkbloed naar je spieren, je hart en je hersenen

– je spieren spannen zich

– de longblaasjes verwijden en je ademhaling wordt sneller

– je hartslag stijgt.

– je keel knijpt samen, je handen worden koud en je begint te zweten.

Ongezonde stress

Als stress te lang duurt, heb je ook meer tijd nodig om te herstellen. Hoe heftiger de stressreactie is, des te meer tijd heb je nodig om te herstellen. Als er veel momenten van stress zijn, is er tussendoor te weinig tijd om te herstellen. Dan is er sprake van ongezonde stress.

Stress en spierherstel.

Stress kan een grote impact hebben op je spiergroei. Als je een zware training hebt gehad heeft je lichaam normaal 24-72 uur nodig om te herstellen. Als je teveel stress ervaart van bijvoorbeeld werk of school kan dit invloed hebben op je herstel. Bij stress komt er naast adrenaline ook het hormoon cortisol vrij. Teveel cortisol heeft een negatief effect op de eiwitsynthese. Dit is de omzetting van spiereiwitten naar spierweefsel, dus een belangrijk onderdeel bij spieropbouw. 

Er is een nog andere oorzaak van invloed op de spiergroei door stress. Dit is meer een indirecte oorzaak. Teveel stress zorgt voor een verlaging van beta-endorfine. Beta-endorfine is een gelukshormoon. Het geeft een voldaan gevoel als je taken afrond die je op een dag gepland had staan. Door een hoog stressniveau heb je een minder voldaan gevoel na het sporten en wordt het lastiger om door te zetten en de regelmaat erin te houden. 

Stress heeft ook een grote impact op je immuunsysteem waardoor je sneller grieperig of verkouden wordt. Daarnaast zorgt stress ook voor een mindere nachtrust wat ook ten koste gaat van spiermassa.

Merk je dat je vaak onrustig bent? Slecht slaapt? Of word je niet uitgerust wakker op een bepaalde tijd? Pak de stress dan aan door er met iemand over te praten die je vertrouwt. Dit is heel belangrijk, te lang doorlopen met stress klachten kan leiden tot overtraining, een depressie, een burnout en allerlei gezondheidsklachten. Voorkom dit, het herstel duurt dan namelijk nog langer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.