Je hebt de keuze gemaakt om je levensstijl eens onder de loep te nemen. Gefeliciteerd! Maar hoe ga je die oude slechte gewoontes vervangen door nieuwe goede gewoontes? Een gezonde levensstijl gaat niet alleen om 5x per week sporten en alleen maar salades eten. Een gezonde levensstijl is een combinatie van beweging, gezonde voeding, voldoende ontspanning en slaap en natuurlijk het genieten zoals een avondje stappen, dagje festival en lekker uiteten. Deze 5 tips kunnen je helpen hier een balans in te vinden en zo een gezonde levensstijl te creëren en te behouden

Bewustzijn

Het belangrijkste is dat je bewust bent van wat je doet. Dit om te voorkomen dat je doorslaat. Dit heeft dan ook heel veel met balans te maken. Mocht je een weekend een feestje hebben en boven je kcal behoefte uitkomen, is dat niet het eind van de wereld. Besteed er dan wel aandacht aan om bewustzijn te creëren. Daarna pak je de weer de draad op en ga je verder met je gezonde gewoontes.

Voorbeeld:

Je kcal behoefte is 1600 kcal per dag. Op zaterdag heb je een feestje en je krijgt die dag 2500 kcal binnen. Dan is er geen reden voor paniek. Als je de dag erna de draad gewoon weer oppakt heb je die week gemiddeld 1729 kcal binnengekregen per dag. Die 129 Kcal is geen ramp en zul je in de meeste gevallen niet eens merken.

Zo is 1 donut ook niet per definitie slecht maar eet je er een paar per dag, dan is het niet echt goed voor je gezondheid. Ben je hier dan ook bewust van

Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Geef het tijd.

Maak een plan

Werk vanuit een plan, dit zorgt ervoor dat je niet alle kanten op gaat. Iedereen heeft namelijk wel tips die je kunt toepassen en iedereen weet wel iets wat je beter kunt doen. Als je vanuit een plan werkt en dit werkt voor je, is er geen reden voor verandering. En als je dan vastloopt kun je in het plan wat aanpassingen maken en weer verder gaan om door het plateau heen te komen. Zo kom je elke keer stapjes dichter bij je doelstelling en je gezonde levensstijl die gevormd is naar jouw behoeftes en die werkt voor jou.

Geef het tijd

Rome is ook niet in een dag gebouwd. Het kan zijn dat niet alles in een keer goed gaat. Je leert bepaalde dingen in een proces waardoor je alles beter zult gaan begrijpen. Je zult waarschijnlijk gewoontes moeten aanpassen om je doelstelling te behalen. Je moet misschien tijd vrijmaken in je toch al zo drukke schema om die 2x per week naar de sportschool te gaan of een andere vorm van sport of beweging te doen. Om zo’n nieuwe routine aan te leren kost tijd. Forceer het dan ook niet en geef het die tijd. Dan zullen de resultaten vanzelf komen.

Maak het je prioriteit

Je hebt waarschijnlijk heel veel te doen op een dag. En het is waar: “iedereen heeft dezelfde 24 uur in een dag” Maar de een heeft nu eenmaal meer verplichtingen dan de ander. Probeer eens te gaan zitten met jezelf en je dag planning op te schrijven. Plan je eet en sport momenten in. En probeer jezelf daar dan ook zo goed mogelijk aan te houden. Als dit na een tijdje eenmaal een routine wordt kun je het doen zonder na te denken. En nogmaals een gezonde levensstijl wil niet zeggen dan je 5 of 6 x per week in de sportschool moet staan. Goede voeding en elke dag een stukje wandelen kan ook al veel doen voor je algemene gezondheid! Maar maak dan wel wat tijd vrij voor jezelf.

Laat iemand je helpen

Een nieuwe levensstijl aanleren om dat bepaalde doel te halen en van de oude slechte gewoontes af te komen is moeilijk. Dit zal ook niet binnen een paar weken gefixed zijn. Door een coach/personal trainer in te schakelen kun je het wel wat makkelijker maken voor jezelf. Zo helpt die je met de hoeveelheid voeding en past het eventueel aan op je sport/bewegingsschema. Door aanpassingen te blijven maken waar nodig door feedback van jezelf en kijkend naar de resultaten die je boekt, zul je een levensstijl ontwikkelen die past bij jou. En niet alleen voor de schema’s is het goed hulp in te schakelen, ook voor een stukje motivatie kan het goed zijn. Dat je bij iemand terecht kunt met je vragen en het kan je helpen om eens mee te kijken naar hoe je dag eruitziet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site maakt gebruik van cookies om u een betere website ervaring te bieden. Door op deze website te surfen, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.