• Persoonlijke aandacht
  • Deskundige ervaring
  • Resultaatgerichte aanpak

3 tips om je stress te verminderen

Home » 3 tips om je stress te verminderen

Stress is wel bekend in het dagelijkse leven. Iedereen heeft er wel mee te maken, en stress kan soms ook zeker wel goed zijn voor ons. Het houdt ons scherp en alert voor een belangrijke presentatie of een sportwedstrijd. Die goede stress zakt ook weer weg op het moment dat je de wedstrijd gespeeld hebt of de presentatie gegeven hebt. Maar de chronische stress, dat is de boosdoener die zorgt voor gezondheidsproblemen, zowel fysiek als mentaal. Maar er zijn manieren om hier mee om te gaan. Ik ga je 3 tips geven, zodat je beter je stress kan managen.

 

Zoek de oorzaak

Ja, ik ervaar veel stress, maar dat komt door me werk. Maar omdat het door je werk komt, is het dan opeens oké om 24/7 op dat gaspedaal te duwen? Het is niet zo dat als stress er nu bij hoort, omdat het werk is of iets dergelijks dat het geen gezondheidsproblemen met zich meebrengt.

 

We zijn vaak dat stress komt uit de volgende 7 pijlers:

 

Relatie(s)

Werk

Leefstijl

Gezondheid

Zingeving

Tijd

Financiën

 

Als je dus veel stress ervaart kun je deze punten afgaan, op zoek naar de oorzaak die je dan aan kunt pakken, en eventueel iets kan veranderen. Probeer dit voor jezelf eens in de 2-3 maanden te doen. Dat geeft overzicht en weet je waar je meer tijd in kunt steken om jezelf beter te voelen. Of om dichter bij dat doel te komen dat je voor ogen hebt.

 

Tijdmanagement

Ik snap het, er zitten te weinig uren in een dag. Maar we moeten nu eenmaal roeien met de riemen die we hebben. Dus dat wil zeggen dat je goed om moet gaan met je tijd, je kunt er immers, maar 1 keer gebruik van maken. De tijd die is geweest, komt niet meer terug.

 

Ik zelf plan elke zondag me week, van werk tot privéleven. Ook dit geeft rust en overzicht, en het is makkelijker om een goede balans te vinden tussen werken en rust, en ja ik plan ook mijn dagelijkse moment van rust in, hier vertel ik je meer over in de volgende alinea. Doordat ik mijn week plan, vergeet ik ook minder dingen. En dit geld dan ook weer voor werk, en privé.

 

Mediatie en ontspanning

Progressie maken kan niet zonder een helder hoofd, en dat krijg je weer van ontspanning en overzicht. Ik plan elke dag 30 min in om voor mezelf te nemen. Hierin lees ik vaak wat en doe ik ademhalingsoefening. Ik merk dat ik daarna scherper ben en veel productiever.

 

Het kan een beetje zweverig klinken dat mediteren en die ademhalingsoefeningen. Maar 10 min per dag zullen een groot verschil maken voor je fysieke en mentale gezondheid. En je kunt mij niet vertellen dat jij niet ergens 10 min in een dag hebt om die tijd eens aan jezelf te spenderen. Probeer jezelf er eens voor open te stellen en kijk wat het voor jou kan doen.

 

Conclusie

Deze 3 tips kunnen je stress verminderen, belangrijk is om hier gewoonte van te maken, zodat de stress ook laag blijft. Zoek de oorzaak, ga goed om met je tijd en maak ook tijd om te ontspannen en op te laden. Het is zonde om elke dag een veel te hoog stresslevel te hebben.

 

Bryan.

Stel niet langer uit en zet de eerste stap naar je fittere, gezondere, slankere leefstijl